Vážení zákazníci, dovoľte, aby sme Vás informovali o vianočnej a novoročnej prevádzke e-shopu. Viac informácií nájdete TU >>>

/Novinky a inšpirácie/Inšpirácia/9 tipov: Ako efektívne vybaviť sklad?

9 tipov: Ako efektívne vybaviť sklad?

7. 11. 2022

Strácate sa občas vo vlastnom sklade? V dnešnom článku Vám prinášame 9 tipov, ako vybaviť Váš sklad tak, aby bol zaistený nielen plynulý tok tovaru od nakládky až po vykládku, ale aj bezpečnosť Vašich zamestnancov a ich maximálne pohodlie s čo najmenšou fyzickou námahou.

Všetky sklady v malých i väčších firmách sú často zložitou technickou štruktúrou určenou nielen na skladovanie materiálu, tovaru a ďalšieho vybavenia, ale aj na príjem, umiestnenie, prípravu na spotrebu i následnú dodávku spotrebiteľovi.

Efektívna organizácia skladu

Efektivita a správna organizácia skladu je preto pre mnoho firiem kľúčová. Efektívny a dobre organizovaný sklad totiž nielen, že umožňuje čo najväčšiu reguláciu rozdielov medzi pohybom prijímaného tovaru a pohybom tovaru vydávaného, ​​ale správna optimalizácia skladu vedie aj k zvýšeniu prietoku tovaru na sklade, k maximálnemu využitiu kapacity a produktivity skladu a tiež k odstráneniu kríženia manipulačných trás a zníženiu prevádzkových nákladov.

Pri efektívnej organizácii skladu hrá tak úlohu nielen správna voľba vybavenia a technológie, ale v sklade musí byť zaistená aj jeho spoľahlivosť, maximálne pohodlie, bezpečnosť a čo najmenšia fyzická námaha.

1. Súčasné rozmiestnenie - zhodnotenie

Vaše prvé kroky by pri efektívnej organizácii skladu mali smerovať k zhodnoteniu súčasného rozmiestnenia v sklade a následnému predbežnému plánovaniu. Zásadnú úlohu tu zohráva najmä jeho samotný pôdorys.

Vezmite si preto pôdorys svojho skladu a jednotlivo posúďte rozmiestnenie nástrojov, vybavenia, stolov a ďalšieho vybavenia. Pri ich zhodnotení sa zamerajte nielen na to, či je všetko logicky umiestnené, ale aj či je tovar alebo materiál dosiahnuteľný pre samotný personál.

2. Všetky zmeny si vopred naplánujte

Než začnete čokoľvek v sklade reorganizovať a uvádzať do praxe odporúčame si celý proces najskôr vopred naplánovať. Eliminujete tým tak prípadné chyby a problémy skôr ako nastanú.

Plán rozmiestnenia by mal následne vytvoriť bezpečný a plynulý pracovný postup, ktorý nebude prekážať každodenným úlohám. Naplánovaná maximalizácia priestoru potom vytvorí nielen Vaše ideálne usporiadanie, ale umožní aj väčšiu flexibilitu skladu a minimalizuje manipuláciu s tovarom.

Náš tip:Skúste si vo voľnom dni, chvíli či cez víkend vyčleniť chvíľu, zájsť do skladu a zakresliť si výkres a vytvoriť plán na zlepšenie pracovných postupov v konkrétnych samostatných oblastiach, ako je príjem, kancelária, skladovanie, balenie a expedícia. Využiť k tomu môžete aj procesnú mapu, ktorá Vám následne poskytne prehľad o všetkých procesoch, ktoré sa v sklade odohrávajú.

3. Základné vybavenie skladu – Regály

Pokiaľ už máte zhodnotené rozmiestnenie skladu a vytvorenú procesnú mapu. Je potrebné zvážiť najmä úložný priestor. Žiadny sklad sa nezaobíde bez kvalitných regálov a správneho systému ich usporiadania. Použité regály by mali nielen zodpovedať charakteru uloženého materiálu a tovaru, ale mali by byť tiež najmä kvalitné, odolné, pevné, praktické a v prípade potreby aj skladné.

Pre väčšinu sortimentu tovaru odporúčame využiť klasické univerzálne skladové regály, ktoré poskytujú nielen pevnú a stabilnú konštrukciu, ale pri vybraných modeloch aj výškovú predstaviteľnosť. Ich montáž je navyše veľmi jednoduchá a rýchla.






























































Na uskladnenie materiálu a tovaru naloženého na paletách využite paletové regály, ktorých konštrukciu si môžete plne prispôsobiť svojim potrebám. K paletovým regálom môžete taktiež dokúpiť aj príslušenstvo v podobe nosníkov, panelov a dodatočných políc.






































































































































Pre špeciálny tovar s problematickým tvarom môžete využiť aj regály konzolovéči regály na profilový materiál, do ktorých môžete umiestniť napríklad tyče, rúrky, rôzne role, dosky či profily. Skvelým pomocníkom Vám budú najmä v priemyselných halách a skladoch.
















































































































































































4. Dodatočný úložný priestor

Rovnako ako je potreba rôznych možností úložného priestoru v domácnosti, je vhodné umiestniť aj do skladu rôzne riešenia úložného priestoru. Do skladu môžete umiestniť napríklad:

Veľkosť, umiestnenie aj typ dodatočného úložného priestoru odporúčame voliť vždy v závislosti od povahy Vášho podnikania a tovaru, s ktorým manipulujete. Len tak zaistíte, že organizácia Vášho skladového priestoru zostane funkčná a ľahko s ním bude manipulovať.
























































































































































5. Manipulácia

Sú veci, bez ktorých sa v prevádzkach funguje veľmi ťažko. Jednou z nich je v rámci manipulácie v sklade aj špeciálne vybavenie pre transport a manipuláciu, ktoré bude podporovať nielen vysokú rýchlosť nakládky a vykládky, ale aj ich pracnosť pri premiestňovaní.

Pokiaľ vlastníte regály s výškou 4 až 11,5 metra určite oceníte v sklade napríkladvysokozdvižný vozík, vďaka ktorému budete môcť využiť celý priestor až do stropu alebo aj kvalitné zváračky, ktoré Vám rýchlo pomôžu spraviť vzniknutú poruchu.

Pri manipulácii s menšími bremenami Vám budú k ruke napríklad aj príručné rudle, plošinové, paletové vozíky a napríklad aj prepravky, ktoré budete mať kedykoľvek po ruke. Na nakládku a vykládku paliet z paletových regálov Vám skvele pomôžu aj praktické zakladače (čiže paleťáky).
























































































































































Manipuláciu s väčšími bremenami Vám potom uľahčia napríklad praktické zdvíhacie stoly, hydraulické zdviháky, dielenské žeriavy alebo zdvíhacie magnety a kladkostroje.


































































































Náš tip:Manipuláciu s tovarom si môžete uľahčiť aj logickým radením samotných regálov. Pokiaľ budú mať systém, v ktorom sa bude každý dobre orientovať a všetko bude prehľadné, bude aj manipulácia medzi nimi jednoduchšia.

6. Štítky a označovanie

Štítky sú skvelým spôsobom ako udržať v sklade dlhodobo poriadok a prehľadZnačenie regálov, tovaru a materiálu totiž predstavuje jeden z najefektívnejších organizačných nápadov v sklade, vďaka ktorým si nielen, že udržíte v sklade kontinuálny poriadok, ale uľahčíte si aj príjem zásob a ich vyhľadávanie pri expedícii alebo pri pravidelnej inventúre.

Náš tip: Na štítky a značenie regálov odporúčame umiestniť aj čiarové kódy, ktoré v kombinácii so skenermi celý proces manipulácie ešte viac zautomatizujú. Vieme, že označovanie a lepenie nie je práve najrýchlejšie, ale verte, že Vám uľahčia veľkú časť práce v budúcnosti.














































































































7. Myslite aj na správne a úsporné osvetlenie

Pri efektívnej organizácii skladu vezmite do úvahy aj jeho správne osvetlenie, ktoré Vám ušetrí nemalé starosti s financiami za energie. Zlé osvetlenie môže navyše skomplikovať prácu aj Vašim zamestnancom.

Pre skladové priestory, ktoré nemajú zaistený dostatočný prísun denného svetla tak odporúčame využiť najmä úspornejšie LED žiarovky, ktoré plne nahradia klasické fluorescenčné žiarovky. Pre veľké priestory potom odporúčame využiť najmä veľké LED trubice, ktoré zaistia Vášmu skladu rovnomerné a dostatočné osvetlenie s minimálnou spotrebou.

8. Zaistite zamestnancom chvíle odpočinku aj kvalitné zázemie

Vrátane správneho osvetlenia je pre správnu organizáciu tiež nemálo dôležité aj vytvorenie správneho zázemia pre Vašich zamestnancov. Nie nadarmo je totiž známe, že spokojný pracovník znamená vždy aj lepšie odvedenú prácu.

Vytvorte svojim zamestnancom preto prostredie, kde sa budú cítiť dobre a uvoľnene a ktoré im poskytne vrátane povinného zázemia ako je sociálne zariadenie či šatňa aj rôzne možnosti oddychu a občerstvenia. V rámci oddychu môžete v sklade vytvoriť napríklad menšiu odpočinkovú zónu spojenú s kuchynkou, kde si Vaši zamestnanci môžu oddýchnuť napríklad v čase obedovej pauzy alebo pri popoludňajšej káve.

9. Udržiavanie čistoty a poriadku

Môže to možno znieť ako samozrejmosť, ale k lepšej organizácii v sklade môže prispieť veľkým dielom aj dodržiavanie kvalitného a pravidelného upratovania a poriadku. V tejto oblasti odporúčame čo najviac komunikovať so zamestnancami, ktorí budú nielen dodržiavať pravidelné upratovanie, ale aj udržiavať všetky zásoby v poriadku a na svojom mieste.

Náš tip: Jedným z mnohých spôsobov ako udržiavať Vaše skladové zásoby v čistote a bezpečí je aj správne ukladanie zabalených krabíc na palety, ktoré môžete pre lepšiu stabilitu a bezpečnosť ovinúť napríklad stretchovou či zmršťovacou fóliou.

Tip na záver: Preskúmanie a prispôsobenie metód

Postupom času a so zmenami vo Vašom podniku aj skladu bude potrebný zavedený systém a jeho organizáciu samozrejme po určitej dobe preskúmať a prehodnotiť. Tým bude udržaná nielen Vaša celofiremná produktivita, ale budete na rast Vašej firmy vždy adekvátne pripravení, namiesto toho aby ste na túto skutočnosť v budúcnosti iba reagovali.

 

Volajte zadarmo
Po - Pia 7:00 - 17:00
logo

Vybavíme Vašu firmu do 24 hodín

B2B Partner s.r.o.
Šulekova 2
811 06 Bratislava

 

b2bpartner.sk biano.sk

 

© 2010 - 2024 B2B Partner s.r.o. - Všetky práva vyhradené.
Profesionálny e-shop na mierushopsys