/Novinky a inšpirácie/Inšpirácia/9 tipov: Ako vhodne prezentovať tovar na predajni?

9 tipov: Ako vhodne prezentovať tovar na predajni?

25. 5. 2023

Otvárate novú predajňu a premýšľate nad jej budúcim zariadením alebo len chcete svoj súčasný obchod preorganizovať, aby ste zvýšili záujem zákazníkov o Vaše produkty? Máme pre Vás 9 tipov, ktoré Vám pomôžu vhodne prezentovať tovar v predajni a tým zlepšiť aj Vaše predajné výsledky.

1. Prezentácia Vášho tovaru začína pri atraktívnom výklade

Bránou do Vášho obchodu je samotný výklad, ktorý je zároveň prvou vecou v rámci prezentácie Vášho tovaru, ktorý zákazníci, ešte než k Vám vstúpia, uvidia.
Do výkladu preto na nalákanie čo najviac zákazníkov odporúčame umiestniť najmä atraktívny tovar, ktorý zákazníkov na prvý pohľad zaujme a presvedčí, aby k Vám vstúpili. Vyberajte a vizuálne propagujte vo výklade aj najmä tovar, ktorý zákazníci chcú a nie to, ktoré potrebujú. Napríklad pokiaľ k Vám zákazníci idú za účelom kúpiť nový mixér, umiestnite do výkladu ten najkvalitnejší produkt v kategórii, po ktorom túži každá gazdinka či nadšený milovník pečenia.
V prípade nových produktov a ich umiestnenia vo výklade, odporúčame zozbierať viacero nových a zaujímavých kúskov a tie zladiť dohromady pri jednej väčšej obmene výkladu. Mohlo by sa totiž tiež stať, že by jeden nový produkt v súčasnom výklade zanikol a stratil tak svoj predajný potenciál.

Náš tip: Pamätajte tiež na to, že s každým mesiacom sa priania zákazníkov menia. Na scénu prichádzajú rôzne sviatky, tradície a dovolenky. Výklad preto odporúčame každý mesiac meniť a prispôsobiť týmto trendom.

2. Predná časť Vášho obchodu

Pokiaľ už k Vám zákazníci zavítali, prichádza na rad samotné rozmiestnenie tovaru vo Vašej predajni, ktoré hrá tiež veľmi podstatnú úlohu v stratégii nákupu a predaja. Priamo pri hlavnom vchode by tak mali byť umiestnené tie najväčšie lákadlá, akčné produkty, novinky aj najdrahší tovar, ktorý chcete vystaviť na obdiv.

Pamätajte na to, že zákazník prichádza do Vašej predajne nesústredený a je iba na Vás ho zaujať. Pri prezentácii Vášho tovaru ide o celkovú skúsenosť zákazníka. Pozerajte sa preto na svoju predajňu jeho očami.

V prípade umiestnenia produktov v prednej časti obchodu je tiež vysledovaných, že až 87% zákazníkov má po vstupe do predajne tendenciu stáčať svoju pozornosť doprava. Tovar, ktorým chcete zaujať, by preto mal byť umiestnený na tejto strane. Vľavo potom môžete umiestniť napríklad tovar, pre ktorý by si zákazník prišiel aj bez väčšieho zaujatia, ako sú napríklad predmety dennej potreby či doplnkové produkty.

3. Vizuálna prezentácia a sortimentná nadväznosť

Vizuálna prezentácia tovaru na predajni je viac ako obyčajné uskladnenie produktov. Vaša predajňa musí na prvý dojem pôsobiť zásobene, ale nie preplácane. Krása spočíva v jednoduchosti. Pri rozmiestnení tovaru myslite preto vrátane adekvátneho množstva v regáloch, taktiež na jeho sortimentnú nadväznosť, vhodné umiestnenie a farebnú zladenosť.

Produkty, ktoré majú aspoň jednu spoločnú vlastnosť, alebo funkciu umiestnite k sebe. Vhodné je aj ich radenie podľa kategórií. Logické usporiadanie nielen, že mnohokrát podčiarkne význam aj úplne obyčajného tovaru, ale zákazníci navyše tiež ľahšie nájdu to, čo hľadajú. Pozor si dávajte však na hygienické a bezpečnostné predpisy.

Náš tip: Svoje miesto pri rozmiestnení tovaru na predajni majú aj farby. Naše oči totiž rýchlo strácajú pozornosť, najmä pokiaľ ide o monochromatické vystavenie. Najsilnejšie farebné kombinácie, ktoré vzbudzujú pozornosť zákazníkov v obchode, sú červená, biela a čierna.

4. Vytváranie koridorov a umiestnenie predajných regálov

Pri rozmiestnení tovaru je dôležité nielen samotné rozostavenie regálov, vytvorenie koridorov, ale aj dostatočne veľkých uličiek, ktoré budú funkčne dávať zmysel a zároveň povedú zákazníka smerom, ktorým potrebujete.

Účelom vytvorenia správnych koridorov je najmä to, aby si zákazník prezrel čo najväčšiu plochu Vášho obchodu a v najlepšom prípade aj prihodil niečo navyše do svojho nákupného košíka. Vytváranie koridorov môže byť priznané aj nepatrné.

Predajné regály - ich využitie a rozmiestnenie

Predajné regály vďaka svojej odolnosti a minimalistickému dizajnu dokonale prezentujú tovar. Sú preto vhodné nielen pre supermarkety, ale aj malé obchody s rôznym sortimentom.

Vyberať môžete z jednostranných (prístenných) regálov aj obojstranných (gondolových) regálov v základnom či prístavnom variante.

Vďaka modulárnej konštrukcii predajných regálov je možné prístenné alebo obojstranné regály navyše vzájomne kombinovať a vytvoriť si tak vo Vašom obchode harmonický komplex na prezentáciu všetkých druhov vystavených produktov.

Predajné regály sú tvorené oceľovými rámami, ktoré sú doplnené o perforovanú alebo hladkú stenu. Jednostranné regály sa v základnom prevedení využívajú predovšetkým ako regály prístenné (stojace pri stene). Celková nosnosť jedného jednostranného regálu je až 500 kg.










































































K základným jednostranným regálom sa následne dajú dokúpiť tzv. prídavné jednostranné regály, ktoré sa montujú priamo k základnému regálu (nestojí samostatne).










































































Obojstranné alebo tiež gondolové regály naopak môžete flexibilne umiestniť kamkoľvek do priestoru a tým, že tieto regály ponúkajú možnosť umiestniť tovar na obe svoje strany, môžete tiež zásobovať tovarom rovno aj 2 uličky súčasne! Celková nosnosť jedného obojstranného regálu je 950 kg.
Obojstranné regály môžete opäť vyberať v základnom variante:










































































K nemu môžete následne dokúpiť opäť aj tzv. prídavné obojstranné predajné regály:










































































Obchodné regály môžete ľubovoľne doplniť požadovaným počtom políc, ktoré sa zavesujú jednotlivo priamo do regálových rámov. V prípade perforovaných predajných regálov odporúčame využiť aj praktické háčiky, ktoré nielen vytvoria ihneď prehľadnú predajnú plochu, ale dodajú navyše aj vzdušnosť a reprezentatívnosť najmä špecifickému druhu vystaveného tovaru.


























Prezentácia tovaru v predajných regáloch

V prípade umiestnenia a prezentácie tovaru v samotnom regáli bolo vysledované, že najväčšiu predajnosť má tovar, ktorý je umiestnený do výšky očí a v pásme ľahkého uchopenia. Do tejto pozície sa preto najčastejšie umiestňuje najžiadanejší tovar zo strany obchodníka, ktorý potrebuje čo najrýchlejšie a najvýhodnejšie predať.

Lacnejší tovar je potom umiestňovaný do spodných poschodí regálov alebo úplne nahor. Bolo vysledované, že pokiaľ je tovar umiestnený vo výške kolien, klesá záujem oň u zákazníkov až o 15%.

Prémiové produkty naopak odporúčame umiestniť do regálu v menšom množstve tzv. „voľne do priestoru“ a nechať okolo miesto zľava aj sprava. Vyvoláte tým pocit exkluzivity.

Náš tip: Krásne vyrovnané produkty pôsobia síce úhľadnejšie, ale niektoré produkty v nich ťažko nájdu svoje miesto. V predajniach tak napr. pri uložení lôpt, klobúkov alebo tovaru v akcii oceníte aj veľmi obľúbené predajné drôtené hrabacie koše alebo „hrabáky“, do ktorých môžete umiestniť tovar, ktorý do regálov či na háčiky nehodí. Zákazníci si môžu produkty prezrieť a ihneď vziať do ruky.






















































































5. Pridajte presvedčivé značenie ku každému produktu

Pri prezentácii tovaru myslite taktiež najmä na to, aby každý produkt bol označený správnou cenovkou, ktorú môžete doplniť dobre formulovanými popismi a názvami. Uistite sa, že informácie sú krátke a ľahko čitateľné, aby upútali pozornosť zákazníkov.
Ak je to možné, môžete pridať aj ďalšie informácie ako napríklad recenzie existujúcich zákazníkov alebo odporúčania a tipy.

Pokiaľ sú Vašimi zákazníkmi prevažne seniori, uľahčite im čitateľnosť používaním väčšieho písma. Pri tvorbe nápisov sa odporúčame vyhnúť najmä ručne písaným ceduliam s fixkami, ktoré sú v poriadku pre detský stánok s limonádou, ale kdekoľvek inde majú tendenciu vyzerať amatérsky.


























Nikdy neumiestňujte tak nápisy NEDOTÝKAJTE SA. Môžete namiesto toho tiež umiestniť ceduľku s nápisom NEKUPOVAŤ.

6. Vhodné osvetlenie pomôže tovaru vyniknúť

Na prezentáciu tovaru môže mať veľký vplyv v neposlednom rade aj samotné osvetlenie, ktoré môže slúžiť nielen na podčiarknutie určitých kusov tovaru, ale aj navodenie požadovanej atmosféry a zvýraznenie kľúčových vlastností tovaru. Vhodné svetlá sú tiež vynikajúci prostriedok na prilákanie pozornosti zákazníkov.

V prípade svetla do Vašej prevádzky voľte preto nielen bežné osvetlenie zhora, ale aj bodové alebo bočné, ktorými môžete osvietiť konkrétny tovar zhora alebo zospodu. Vytvoríte tak náležitý kontrast s inými časťami predajne aj praktický 3D efekt, ktorý tovar vytieňuje.

Pri zariaďovaní osvetlenia myslite aj na výklad. V slnečné dni minimalizujete nechcené odlesky a v zimných mesiacoch navodíte pocit hrejivosti a útulnosti.

7. Zapojte do svojho obchodu viac ako jeden zmysel

Hlavným kúzlom kamenných obchodov je fyzická dostupnosť tovaru, ktorý si môžu zákazníci prezrieť. Využite preto svoje predajne na to, aby sa tu vytvárali zážitky, ktoré zákazník nemôže zažiť online. Môžete navzájom upútať všetkých päť zmyslov a vyjadriť tak napríklad ako dané produkty voňajú, znejú, chutia alebo aké sú na dotyk. Pridať môžete aj pohyb. Napríklad rozviate letné šaty pomocou vhodne schovaného ventilátora alebo vhodne umiestnená jazdiaca mašinka vo výklade cez prázdniny.

Náš tip: Vaša predajňa by mala byť príjemným a prívetivým miestom pre zákazníkov. Nezabúdajte preto vrátane esteticky pôsobivého prostredia a príjemných vôní aj na milých a ochotných zamestnancov, ktoré poskytnú Vašim zákazníkom všetko potrebné pre ich bezproblémový nákup.

8. Sledujte predaje podľa SKU a obmieňajte predajnú plochu

Každý týždeň sledujte reporty z počítača a stav zásob. Pokiaľ niečo u zákazníkov uspeje, buďte pripravení tieto najpredávanejšie produkty okamžite doobjednať.

Pokiaľ ste predali prostredníctvom svojho vopred zvoleného inventára vo výklade alebo na strategických miestach takmer všetky produkty a nemáte žiadne zásoby, zmeňte svoj vizuálny plán merchandizingu na niečo, čoho máte dostatok.

Pokiaľ sa niečo nepredáva, skúste rovnaké usporiadanie presunúť napríklad na iné miesto na predajnej ploche alebo začleniť produkty do inej kategórie.

9. Pravidelné upratovanie a čistota

Posledným tipom ale nemenej dôležitým, pre vhodnú prezentáciu tovaru na Vašej predajnej ploche je aj jej pravidelná údržba a upratovanie, ktoré pomôžu udržať všetky police, výstavné plochy a regály navyše aj v perfektnom stave.

Tip na záver

Buďte kreatívni! Nebojte sa experimentovať a byť kreatívny. Usporiadanie Vášho obchodu môže byť úplne jedinečné, ak využijete kreatívne nápady a zaujímavé dizajnové prvky.

Volajte zadarmo
Po - Pia 7:00 - 17:00
logo

Vybavíme Vašu firmu do 24 hodín

B2B Partner s.r.o.
Šulekova 2
811 06 Bratislava

 

b2bpartner.sk biano.sk

 

© 2010 - 2024 B2B Partner s.r.o. - Všetky práva vyhradené.
Profesionálny e-shop na mierushopsys